Vertrouw op een BOSEC-gecertificeerd brandsysteem.

Ontdek de kracht van BOSEC-gecertificeerde brandbeveiliging en leer waarom het de beste keuze is voor ondernemingen.
Lees er alles over in onze nieuwe blog. 

De afgelopen jaren leggen steeds meer bedrijven de nadruk op veiligheid van zowel hun personeel als van hun goederen. Een tijdige signalering van een beginnende brand is hierbij dan ook van onschatbaar belang. Het auditieve en visuele alarmsignaal van de brandcentrale zorgt ervoor dat er snel actie ondernomen kan worden. Een doormelding naar een meldkamer zorgt voor een adequate opvolging, ook wanneer er niemand ter plaatse is.

Onlosmakend is hiermee de vraag naar gecertificeerde brandsystemen toegenomen. Blicon-Varel behoort tot de selecte club van ondernemingen die BOSEC-gecertificeerd zijn. Het BOSEC-label (Belgian Organisation for Security Certification) garandeert de betrouwbaarheid en kwaliteit van de producten en diensten.

Waarom kiezen voor een BOSEC-gecertificeerde installateur?

Het Bosec-label helpt consumenten en bedrijven bij het maken van een geïnformeerde keuze als het gaat om brandbeveiliging. 

Om een erkenning door BOSEC te bekomen, zijn er enkele strikte normen en eisen waaraan voldaan moet worden. Zo moeten er bijvoorbeeld minstens twee brandexperts binnen de onderneming werkzaam te zijn en dienen er BOSEC-gekeurde materialen gebruikt te worden. Deze voorwaarden worden op regelmatige basis gecontroleerd door geaccrediteerde organisaties.

Wat houdt de norm in?

Wanneer een installatie BOSEC-gecertificeerd moet zijn, dient het systeem te voldoen aan de NBN S21-100norm. De norm bestaat uit twee delen: het technische luik en het administratieve gedeelte.

Deze verplichting wordt opgelegd door brandweer, verzekering of wetgeving. Zo dienen bijvoorbeeld scholen en parkeergarages in nieuwbouwprojecten altijd voorzien te worden van een BOSEC-gekeurd systeem. Daarnaast kan dit ook geadviseerd worden door de preventieadviseur.

Wanneer je kiest voor een BOSEC-gecertificeerd systeem, ben je dus niet alleen verzekerd van de veiligheid van je medewerkers en klanten, maar kan ook tijdige detectie er ook voor helpen zorgen dat de bedrijfscontinuïteit zo weinig als mogelijk in het gedrang komt bij een incident. Ook kan je boetes of juridische problemen voorkomen. Daarnaast zorgen dergelijke systemen voor een verminderd risico waardoor er vaak lagere verzekeringspremies van toepassing zijn.

Hoe gaan we te werk?

  • Bij het plaatsen van een gecertificeerd brandsysteem worden er heel wat stappen doorlopen:

    1. Brandweerverslag/ Verzekering: Wanneer er een eis wordt gesteld in een brandweerverslag of vanuit verzekering, is dit ons startpunt.
    2. Bepaling van de noden: Tijdens de besprekingen worden de noden en de graad van bescherming nader bepaald.
    3. Ontwerp op maat: Daarna wordt een gedetailleerde offerte op maat gemaakt.
    4. Plaatsing: Het systeem wordt geplaatst door vakkundige technici.
    5. Indienststelling: Het systeem wordt volgens de regels van de kunst in dienst gesteld.
    6. Keuring door geaccrediteerde organisatie: Een onafhankelijke en geaccrediteerde organisatie komt de installaties nakijken en keuren.
    7. Uitschrijven certificaat: Blicon-Varel levert daarna een certificaat af.
    8. Jaarlijks onderhoud: Het systeem wordt jaarlijks onderhouden om ongewenste alarmen te voorkomen en het systeem volledig te testen op zijn goede werking.

Wanneer je kiest voor een BOSEC-gecertificeerde beveiligingspartner, kan je er dus zeker van zijn dat er alleen kwalitatieve materialen worden gebruikt én dat de installatie volgens de regels van de kunst wordt geïnstalleerd.  

Wij zorgen er graag voor dat jij op je twee oren kan slapen als het gaat over jouw dierbaarste bezittingen.

Neem contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.